עמותת פטריות הבר בישראל

פטריות רעל?

לירן טויטו

הרעלת פטריות מתרחשת לאחר אכילה של פטריות חיות או מבושלות ממספר סוגים של פטריות עילאיות (פטריות שק ופטריות בסיסה). לאדם הממוצע, שאינו לקט מומחה, אין דרך אמיתית לדעת האם פטריה היא רעילה או אכילה. לא קיים חוק כללי ודאי שיכול להעיד על רעילות או אכילות של פטריה. הרעלים עצמם נוצרים על ידי הפטריה ונמצאים בתוך גופי הפרי (הפטריות). רוב הרעלים בפטריות לא "מתנקים" לאחר בישול, הקפאה, החמצה או תהליכים אחרים. ולכן, הדרך היחידה למנוע הרעלה, היא לא לאכול את אותן פטריות רעילות.

הרעלות מפטריות מתרחשות בעיקר אצל אנשים עם הבנה טובה בשטח. לקטי צמחים, ציידים וכמובן לקטי פטריות. בנוסף, הרעלת פטריות נפוצה אצל מהגרים שהיו מורגלים בליקוט בארץ מוצאם ולא ידעו להבחין בשוני בארצם החדשה.

הרעלה מפטריות היא ברוב המקרים חמורה ומתבטאת במגוון סימפטומים. כמות הפטריה שנאכלה משפיעה מאוד על עוצמת ההרעלה. חלק גדול מהרעלים בפטריות לא מובנים עדיין לגמרי מבחינה כימית. זה מכיוון שלא פשוט לערוך מחקרים בנושא ובמקרי הרעלות רבים לא ניתן לראות את הפטריה שנאכלה או לזהות אותה בוודאות.

הרעלות מפטריות מתחלקות לארבעה סוגים: רעל פרוטופלזמתי (protoplasmic poisons) - רעל שגורם להרס התאים בגוף באופן כללי ועלול להביא בסופו של דבר לקריסת האיברים ומוות. ניורוטוקסינים (neurotoxins) - תרכובות שגורמות לנזק נוירולוגי כגון: הזעה בלתי פוסקת, תרדמת, הזיות, התרגשות יתר ודיכאון. משבשי עיכול (gastrointestinal irritants) - תרכובות הגורמות לבחילה, הקאות, התכווצויות כואבות בבטן ושילשולים. הסוג הרביעי הוא רעלים שפעילים רק בעירבוב עם אלכוהול (disulfiram-like toxin) אלה רעלים שמגיבים רק במידה ואלכוהול נצרך עד 72 שעות לפני האכילה והפטריות שמכילות את התרכובות האלה נחשבות באופן כללי לא רעילות.

כל הפטריות הרעילות מכילות תרכובת אחת או יותר מהמוזכרות לעיל. פטריית רעל עלולה להכיל מספר תרכובות רעילות שפועלות באופן שונה. ולכן, קיים קושי לבדוק באיזה פטריה מדובר לאחר ההרעלה במידה ואין פרט שניתן לזהות בוודאות. כמות הפטריה שנאכלה גם משפיעה על חומרת ואופן ההרעלה.

רעל פרוטופלזמתי protoplasmic poisons
Amatoxins
מספר פטריות ממשפחת האמניתות בעיקר ומשפחות אחרות נוספות מכילות את הרעל אמניטוקסין. המפורסמת בהם היא אמנית המוות (Amanita phalloides). ההרעלה מתאפיינת בזמן ממושך של חוסר השפעה מורגש שבו האדם המורעל לא יחווה תסמינים כלל (6-48 שעות). התסמינים מופיעים בסוף זמן חוסר ההשפעה בצורה פתאומית. בשלב הראשון, כאב בטן חד וחזק, תחושת יובש ורצון לשתות בלי הפסקה, שילשול חריף, הקאות ואי מתן שתן. האדם המורעל במקרים רבים מחלים לזמן קצר והרגשתו משתפרת. לאחר מכן, השלב השני בהרעלה גורם לתחושת עייפות עד לאפיסת כוחות, כאב חזק בכל הגוף ומוות מהרס מוחלט של הכבד והכליות (תלוי בכמות הרעל). ב־ 50% מהמקרים, כשההרעלה לא מאוד קשה (באופן יחסי) האדם המורעל יסבול מהתסמינים למשך שבוע עד חודש ימים ותפקודי הכבד והכליות יפגעו באופן בלתי הפיך עד למצב שבו יש צורך בהשתלת איברים חדשים. שני רעלים נוספים בקבוצה הזאת הם: Hydrazine ו־ Orellanine שגורמים להשפעות מאוד דומות אך נחשבים חזקים פחות מבחינת הרעלה וסיכוי ההישרדות גבוה יחסית.
ניורוטוקסינים (neurotoxins)
מסקרין Muscarine
הרעל שנמצא גם בהרבה פטריות ממשפחת האמניתות גורם להזעת יתר דמעות והפרשת רוק מוגברת כ־ 15-30 דקות לאחר צריכת הרעל. בצריכה של מנה גדולה יופיעו תסמינים נוספים: כאבי בטן, בחילה, ראייה מטושטשת וקושי נשימתי. ההרעלה נמשכת בדרך כלל שעתיים ומקרי מוות הם נדירים מאוד.
חומצה איבונתית\מוסקימול Ibotenic acid/Muscimol
אחת הפטריות שיש לנו בארץ ומכילה את הרעל הזה היא האמנית הפנתרית (Amanita pantherina). שני התרכובות משפיעות באופן כמעט זהה, מלבד שמוסקימול הוא חזק פי 5 מחומצה איבונתית. הסימפטומים מופיעים בדרך כלל שעה - שעתיים לאחר אכילת הפטריה. הרעל גורם להיפר־אקטיביות שיכולה להשתלב עם סיחרור ועייפות עד לשינה. התרגשות יתר, תחושת חיות גבוהה, הזיות וחלימה. ההשפעות חולפות ברוב המקרים לאחר מספר שעות. נזקים חמורים ומוות הם מאוד נדירים אצל בוגרים. ילדים עלולים לסבול מנזקים נוירולוגים חמורים כמו אובדן ראייה ותרדמת למשך 12 שעות.
פסילוסיבין Psilocybin
שתי התרכובות תחת הקטגוריה הזאת הם פסילוסיבין ופסילוסין. הסימפטומים מתחילים יחסית מהר ושיא ההשפעה מתרחש כשעתיים מזמן הצריכה. תחושת הארה, אופוריה, שינוי פתאומי במצב הרוח, חוסר קואורדינציה, רפיון שרירים, הקאות ופיהוקים מתמשכים. צריכה מוגברת של פסילוסיבין גורמת להזיות, חזיונות ויזואליים ממשיים ועלולה לגרום לתבהלה. נזק כתוצאה מפסילוסיבין כמעט ולא תועד בבוגרים. אצל ילדים, ההרעלה עלולה לגרום לחום, תרדמת ומוות.
משבשי עיכול gastrointestinal irritants

אחת הפטריות המוכרות בישראל שמכילה רעלים מהסוג הזה היא טבורית הזית (Omphalotus olearius). הפטריה מלוקטת לעיתים בטעות בגלל הדמיון (המוטל בספק) שלה לגביעונית נאכלת (Cantharellus cibarius). התסמינים מההרעלה מאוד דומים לשלב הראשון בהרעלה של אמניטוקסין, הקאות, כאבי בטן, התכווצויות, בחילה ושילשולים. ההבדל הוא בזמן ההשפעה שהוא קצר וכמעט מידי מרגע הצריכה. לעיתים, התסמינים נמשכים מספר ימים. הרעלות חמורות הן בדרך כלל נדירות מהרעל הזה והנזק נגרם בעיקר בגלל התייבשות ולא באופן ישיר מהרעל. המבנה הכימי וההשפעה המדויקת של הרעל לא לגמרי מובנים לנו. יתכן שזה קשור בשרשראות סוכרים לא רגילות, חומצות אמינו ופפטידים מסוימים שיוצרים את ההשפעות האלה.

רעלים שפעילים רק בעירבוב עם אלכוהול disulfiram-like toxin

פטריה שגדלה בישראל ומכילה את הרעל היא דיואית משחירה (Coprinus atramentarius). הבעיה במקרה הזה היא שהפטריה נחשבת לאכילה ואכן נאכלת במקרים רבים מכיוון שאין שום נזק שנגרם מאכילתה. הפטריה מכילה חומצת אמינו בלתי רגילה - קופרין (Coprine) שהופכת ל cyclopropanone hydrate בגוף האדם. התרכובת משבשת את יכולת הפירוק של אלכוהול בגוף. צריכה של אלכוהול בטווח של 72 שעות לפני או אחרי תגרום לכאבי ראש, כאבי בטן, בחילות, הקאות ודופק לא סדיר. בארצות הברית פותחה תרופה שאמורה לעזור לאלכוהוליסטים לשעבר להשאר גמולים מאלכוהול והיא מתבססת על עקרון דומה. התרופה נקראת disulfiram.

סיכום

הרעלות מפטריות מתרחשות מידי שנה ברוב מוחלט של מדינות העולם. ההרעלות הקשות ביותר ומקרי המוות הרבים ביותר הם בקרב ילדים שעלולים למות גם מרעלים שנחשבים ״חלשים״ יותר בעבור מבוגרים. רוב ההרעלות באופן כללי קורות אצל בוגרים שמלקטים פטריות לצרכים קולינריים. מלבד ההרעלות שמוזכרות בכתבה זו, קיימות הרעלות נוספות שלא ניתן להסביר או לצפות. יש אנשים שמפתחים סימני הרעלה (קלים בדרך כלל) מאכילה של פטריות שנחשבות לאכילות. לפעמים זה יקרה רק מגופי פרי צעירים או רק מגופי פרי מבוגרים, או מחלקים מסוימים מהפטריה בלבד, כמו למשל הרגל בלבד אבל לא הכובע. לעיתים "רגישות" מסוג כזה מתפתחת אחרי שנים של הייתה רגישות לאותו סוג של פטריה. לכן, כדאי לנקוט תמיד במשנה זהירות. אנו חולקים את העולם במלואו עם מגוון אורגניזמים אחרים ובינהם פטריות. חלילה לנו מלזלזל ולנהוג בחוסר יראה וכבוד כלפי כולם. הפטריות עלולות במקרים של חוסר תשומת לב או זהירות להביא למצבי חולי קשים ולמוות.

דצמבר 2020

אין להעתיק ו/או לשכפל כתבה זאת ו/או כל חלק ממנו ו/או לעשות בה כל שימוש ללא הרשאה מראש ובכתב מאת בעל זכויות היוצרים וזכויות הקניין בו. למיטב ידיעתנו חלקים שונים מהמידע וכן חלק מהתמונות המצורפות לכתבה מקורם חיצוני ולא נעשתה עבירה על זכויות יוצרים בהצגתם כאן.

הכתבה לעיל הינה על דעתו של המחבר ואין העמותה אחראית למהות התכנים, איכותם ו/או כל רשלנות ו/או מחדל אשר עלול להיות בקשר עם התכנים ו/או בקשר לתוכנו של המידע ולכל שימוש שיעשה בו. קודם להסתמכות על כל מידע כאמור, מוצע לבצע בדיקה עצמאית של המידע.