עמותת פטריות הבר בישראל

הכשרת נטופה עריבה לאכילה

ליקט: טל שאול

רוב מה שכתוב כאן (מלבד שינוי הצבע) רלוונטי גם לחריפיות למיניהן, שפגשתי עד היום.

🥀 חיי מדף

מחזיקה 3-4 ימים ללא פעולות שימור כמו חימוץ. לאחר מכן בשר הפטרייה מתחיל לקבל צבע חום כהה והיא כבר לא טובה לאכילה. אין שום בעיה להחזיק אותה במקרר לפני ניקיונות. יש לדעתי דיווחים על הקפאה שלה שהצליחה.

🐛 מזיקים נפוצים
בעיקר רימות, אלא אם קר (2-10 מעלות) - בדרך כלל הן יהיו נגועות גם אם הן צעירות (אבל הרבה פחות).
👣 איפה המזיקים מסתתרים

כמו ברוב הפטריות - ברגל ובבשר הפטרייה בתחתית הכובע מעל הדפים, ולאחר מכן הרימות מגיעות לכל בשר הפטרייה. גם כאן, פטריות שהן לא צעירות יהיו בדרך כלל כבר מאוד "מתולעות" (מלאות ברימות, לא בתולעים) ולכן עדיף ללקט אותן צעירות.

איור 1. הצמדת רדיוס הפטרייה לשולחן החיתוך, וחיתוך בעדינות ממרכז גב הכובע כדי שלא תשבר בניקיונות
🧠 מרקם, מבנה וצבע הפטרייה

המרקם של הפטרייה קשיח, מה שמאפשר לחתוך ולנקות אותה בקלות יחסית. אבל הצורה שלה שדומה למשפך גורם לה לפעמים להישבר כשמנסים לנקות אותה בעודה שלמה. אני ממליץ לפני תחילת הנקיון בפטריות שהן לא קטנות, לחתוך להן את הרגל לגמרי (לנקות בנפרד), להניח אותן עם גב הכובע כלפי מעלה (הדפים כלפי מטה), להצמיד קו מסוים מרדיוס הכובע לקרש החיתוך ולחתוך לאורכו ממרכז הפטרייה החוצה, לחצי או לשליש-רבע (תלוי בגודל הפטרייה) כדי למנוע שבר שלה בהמשך הניקיון.

איור 2. קווים ונקודות ירוקות המעידים על חשיפה לחמצן והמלצת חיתוך כדי "להציל" כמה שיותר בשר פטרייה

אחד מסימני הזיהוי שלה הוא שהיא מוריקה (משנה צבע לירוק) בחתכים שיש בה (במגע עם חמצן, אחרי שעה+). זה גם עוזר לזהות היכן יש מחילות של רימות כי המחילות חושפות את בשר הפטרייה לחמצן והצבע שלהן משתנה לירוק. נוריד לה את הדפים בעדינות עם הסכין בתנועה מבפנים החוצה ולאחר מכן נגרד את הדפים בעדינות בסמוך לשולי הכובע. אחרי הורדת הדפים אם נראה נקודות או קווים ירוקים בבשר הפטרייה נחתוך כדי להשאיר את השטח הגדול ביותר ללא מחילות.

אחרי שהסרנו את כל החלקים עם חורים או נקודות/קווים ירוקים, נחתוך את הפטרייה לפרוסות כדי לוודא שאין עוד מחילות - נזכור להסתכל בשני צדדי החתך אם יש חורים ומחילות או לא.

בנוסף לפעמים יהיה נוח יחסית לחתוך את שולי הכובע במקום לנסות לגרד שם את הדפים, וזה יאפשר גם עוד מבט חתך על בשר הפטרייה לראות שאין בו מחילות.

🚿 תגובה במגע עם מים

אפשרי ומומלץ להשתמש במים בניקיון של נטופה ערבה.

איור 3. חתך לפרוסות ובחינת שני צדדי החתך לראות שאין מחילות של רימות
איור 4. חיתוך שולי הכובע במקום לגרד בהם את הדפים
איור 5. חיתוך הרגל וניקיון בשטח
🌲 בדיקת ונקיון הפטרייה בשטח

מכיוון שהמרקם שלה קשיח יחסית, אין שום בעיה להוריד לה את הדפים ולנקות אותה כבר בשטח. חתך של הרגל יכול לעזור לקבל תמונת מצב על הנגיעות שלה כבר בשטח (אבל גם אם הרגל מאוד נגועה יש עדיין לפעמים מה להציל מהכובע).

ינואר 2020

אין להעתיק ו/או לשכפל כתבה זאת ו/או כל חלק ממנו ו/או לעשות בה כל שימוש ללא הרשאה מראש ובכתב מאת בעל זכויות היוצרים וזכויות הקניין בו. למיטב ידיעתנו חלקים שונים מהמידע וכן חלק מהתמונות המצורפות לכתבה מקורם חיצוני ולא נעשתה עבירה על זכויות יוצרים בהצגתם כאן.

הכתבה לעיל הינה על דעתו של המחבר ואין העמותה אחראית למהות התכנים, איכותם ו/או כל רשלנות ו/או מחדל אשר עלול להיות בקשר עם התכנים ו/או בקשר לתוכנו של המידע ולכל שימוש שיעשה בו. קודם להסתמכות על כל מידע כאמור, מוצע לבצע בדיקה עצמאית של המידע.